Wednesday, January 26, 2011

impian dan doa seorg budak

ya Allah, Engkaulah Tuhan yg mnjadikan alam ini. yg mnyediakan kemudahan di alam smntara ini. ya Allah, kini aku hanya seorg lepasan SPM dan aku juge telah mnjalankan perniagaan kecil yg kini smakin berkembang dgn izinMu.

tidak lama lagi, akn smpai masanya aku melanjutkan pelajaran ke menara gading. mgkin dlm pertghn tahun ini ataupun september nnt.

tp itu bukan yg aku impikan, itu yg ayah dan ibuku mahu, kerana telah mnjadi standard org2 kebiasaan sekarang. lepas SPM, ade yg amik lesen, ade yg amik kerja sambilan, ade yg buat perniagaan kecil. kemudian, bila tiba masa keputusan keluar, ramai yg bertungkus lumus nak mncari tmpt sambung belajar.

tp aku bukan sprt mereka. bukan org kebiasaan. aku ingin mnjadi org luar kebiasaan. aku ingin mnjadi pejuangMu ya Allah.
dgn kelebihan yg Engkau kurniakn kpdku, aku ingin gunekan utk kebaikan.
kini aku memegang perniagaanku sendiri.. ttp "KAYA" bukanlah matlamatku. aku ingin sebarkan perjuangan rasulullah dhulu.

mula-mula aku cube utk berniaga dgn akhlak yg baik(tp blum ckup smpurna).
krn akhlak mrupakan salah satu nilai dlm Islam. jd aku ingin berdakwah melalui itu dhulu.

kmudian perniagaanku berjalan lancar, maka aku akn cube bantu org lain dgn hasil pncarianku. oleh itu, aku dpt amalkan sikap yg baik yg dituntut oleh Islam iaitu sedekah.

tidak lama kemudian, Engkau buka pintu rezeki utkku. empayar perniagaanku mnjadi luas. tp lebih mgharapkan nilai Islam yg aku tunjukkan lebih meluas drpd luas empayarku. aku juge peroleh ejen2 yg ikhlas dan rajin. perniagaanku mnjadi smakin berkat dgn nilai Islam yg mereka tunjukkan. rezeki itu smua dtg drpdMu ya Allah. aku sgt bersyukur. Alhamdulillahi rabbil 'alamin.

seterusnya aku ingin mncari pkerja2 utk mmbantu perniagaanku. aku ingin mnggalakkan mereka amalkan nilai murni dlm Islam dan tunjukkan kpd pelanggan supaya sdikit sbanyak,mereka akn memahami apa Islam sbenarnye. aku juge ingin pmbntu2ku yg mmbantuku masak cheesecake utk mngamalkan sunnah rasulullah ketika memasak. maka berilah keberkatan kpd mereka.

ya Allah, jika perniagaanku berjaya sampai ke tahap tinggi sprt syarikat2 besar di dunia, aku tidak mahu melihat anak2 muda mnjadi pnganggur dan sterusnye mnjatuhkan maruah agama, bangsa dan keluarga mereka. jd biarlah aku mngambil mereka sbg pkerjaku dan mngajar nilai2 Islam dlm diri mereka. biarpun perkara ini berisiko. tp Rasulullah tntu akn bersedih jika aku biarkn saudara2ku terbiar mcm tu.

bila smpai peringkat antarabangsa, biarlah empayar ini mnjadi salah satu platform pmangkin ummah yg berakhlak. ramai yahudi akn cube mnguasai dunia, dan aku tidak mahu itu berlaku, begitu juge saudara2ku yg lain. Kami ingin tegakkan smula empayar Islam dahulu scepat mungkin krn musuh-musuh Islam telah banyak mnyerang umat Muhammad dgn pantas. Jd aku mahu pertahankan saudara2ku. ya Allah, Engkau maha mendengar dan maha mengetahui. Aku cume manusia yg terbatas dlm smua perkara kecuali dgn izinMu.

YA ALLAH, BIARPUN AKU TAK DAPAT MNYERTAI ANGKATAN IMAM MAHADI, BIARLAH EMPAYARKU MNJADI KILANG ANGKATAN IMAM MAHADI UTK MNENTANG MUSUH-MUSUHMU. ALLAHUAKBAR!

jd, dlm isu ini, aku ingin memohon agar Engkau berikan aku peluang utk teruskan perniagaan ini dn berada diatas landasan yg benar. aku blum mahu sambung belajar di menara gading selagi perniagaanku blum brada diatas landasan yg spatutnye. perancanganku bukn utk KAYA tp aku cume ingin mnjaga kepentingan Islam dan ummat Islam. aku ingin buktikan pd dunia bhw Engkau adalah Allah, tiada tuhan berhak disembah MELAINKAN ENGKAU dan agama Islam boleh membawa keamanan kpd kami semua.

ya Allah, biarlah aku jahil tetapi taat kpdMu drpd bijak ttp ingkar kpdMu.

ya Allah, Engkau maha pencipta dan maha penyayang. Aku ingin melihatmu disyurga bersama-sama para rasul dan nabi. matikanlah aku sbg seorg syuhada, jgn matikan aku slagi aku kufur kpdMu.

ya Allah, bantulah aku mmbangkitkan smula empayar Islam dan berilah petunjuk dan jalan kpdku.

aku bukn org kebiasaan, jdkanlah aku muslim yg luar kebiasaan yg beriman kpdMu.

walau sehebat mane rancanganku, rancanganMu adalah sebaik-baik rancangan.

mgkin sgala kata-kataku tidak berbaloi dgn rancangan utk kmbalikan empayar Islam.
tetapi Engkau memahami apa yg terkandung dlm isi hatiku dan Engkau mngetahui apa yg bakal terjadi dan telah terjadi. Engkaulah Tuhan yg maha Agung.

aku memohon diampunkan segala dosa2ku yg lalu dan yg akn dtg, sgala dosa2 yg aku buat scara sngaja atau tidak sngaja, dan sgala dosa2ku kpdMu dan dosa2ku terhadap makhluk2Mu.

aku tidak berdaya mlakukan apa2 melainkan dgn izinMu.

Engkau boleh tarik sgala nikmat drpd sesiapa yg Engkau kehendaki, dan Engkau boleh beri nikmat kpd sesiapa yg Engkau khendaki.

walaupun rancanganku nmpk bodoh kerana mninggalkan peluang pmbelajaranku. tetapi aku masih berada di atas landasan yg benar bukan? cuma aku mngikut jalan lain drpd kebiasaan. ya Allah, aku tidak mampu mmberitahu hasratku ini kpd mereka yg berhak tahu hasratku, jd bantulah aku dan beritahulah mereka ya Allah yg maha kuasa keatas makhluk2Mu.

ya Allah, aku memohon agar Engkau selamatkanlah saudara2ku dan selamatkanlah sahabat2 dan kenalan2 dan mereka yg masih blum memeluk agamaMu. rasulullah tentu akn bersedih jika ada umatnya yg dihumban ke dlm api neraka. jika rasulullah bersedih, maka aku akn turut bersedih. ya Allah selamatkanlah mereka dan berilah kemenangan kpd mereka di dunia dan akhirat. jika bukan didunia, maka berikanlah kmenangan kpd mereka diakhirat. inshaAllah.

selawat dan salam ke atas rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam dan ke atas keluarga baginda dan para sahabat.

~ameen

No comments:

Post a Comment